Geldzorgen?…..Zorgen voor geld!

De financiële en economische crisis laten nogal wat sporen na.  Gelukkig gaat het nu een stuk beter. Maar de tijden zijn veranderd. Zowel bij bedrijven als bij particulieren maar eveneens bij verenigingen. En al gaat het misschien nog (redelijk) goed, de toekomst lijkt er niet zo florissant uit te gaan zien. Berichten over bezuinigingen van overheden en zich terugtrekkende sponsors staan niet zelden in de krant. De budgetten van veel fondsen krimpen. Zij scherpen – al dan niet aangekondigd - hun criteria aan.

Tevens zorgen het bevriezen van lonen en uitkeringen, lastenverhogingen en werkloosheid ervoor dat leden hun lidmaatschap moeten opzeggen. Verder hoef je geen ziener te zijn om te kunnen voorspellen dat in kantines en clublokalen de baropbrengsten terug gaan lopen.

Voor een actieve vereniging zijn er lichtpunten. Er zijn nog steeds mogelijkheden om inkomsten te vermeerderen en vaste kosten te verminderen. Er zijn zelfs ideeën en strategieën die een verbetering kunnen opleveren ten opzichte van de huidige situatie. Zowel financieel, organisatorisch als inhoudelijk. We nemen u mee om de ogenschijnlijke problemen om te zetten tot kansen!