Werving en behoud vrijwilligers

Alle verenigingen hebben te maken met 'natuurlijk' verloop.
Dan blijven er opeens taken liggen, waardoor de vereniging als het ware incompleet wordt.
Als er dan geen nieuwe vrijwilligers komen, dan zakt de organisatie langzaam maar zeker in.
Het hoeft dus niet altijd aan de vereniging te liggen dat er verloop is.
Het ligt wél aan de vereniging als deze niet tijdig aan de slag gaat om het vrijwilligers tekort op te vangen.
Werving is dus altijd nodig en zal binnen de vereniging of stichting een blijvend aandachtspunt moeten zijn.

Inhoud workshop:
Doel van de workshop is aandacht te besteden aan vrijwilligersbeleid in de vereniging of stichting, zodat u als (vrijwillig) bestuur:

• Zich bewust bent van het belang (de noodzaak) van vrijwilligersbeleid in de vereniging.
  • Zich bewust bent van overeenkomsten en verschillen tussen uw vereniging en andere deelnemende verenigingen met betrekking tot vrijwilligersbeleid.
  • Bereid bent vrijwilligersbeleid in de eigen vereniging vorm te geven.
  • En in staat bent een plan van aanpak voor het vrijwilligersbeleid te maken én uit te voeren.