Communicatie en publiciteit

Veel publiciteit helpt om meer mensen te lokken voor de activiteiten van uw vereniging en draagt ertoe bij dat de vereniging een goede naam krijgt.
Daarbij denkt u waarschijnlijk aan de inzet van met name (vaak dure) massamedia omdat u daar dagelijks mee geconfronteerd wordt. Dat de vereniging dáárom deelnemers, vrijwilligers en sponsors met zakken vol geld aantrekt is nog maar de vraag. Maar de tijden zijn drastisch veranderd. Tegenwoordig kun je Facebook of andere social media veel resultaten boeken. Bijvoorbeeld als het gaat om het bekendmaken van je activiteiten.

Inhoud workshop:
Publiciteit is slechts een onderdeel van de hele communicatie.
Het is van belang dat u een juiste mix vindt tussen de diverse communicatieonderdelen. Social Media krijgt extra aandacht maar er komt meer bij kijken.
Vandaar dat in de workshop het meeste aandacht wordt besteed aan communicatie in zijn geheel.
Hierbij is interne communicatie (met daarbij als Siamese tweeling de interne organisatie) belangrijker dan externe communicatie. Wanneer de communicatie intern goed loopt,
wordt externe communicatie en de daarbij behorende publiciteit pas interessant.
U kunt daarbij wel een aantal hindernissen tegenkomen: publiciteit voor slechte activiteiten is verspilde energie en weggegooid geld, een slecht imago zal men eerst moeten verbeteren, etc.
Verder komt aan de orde dat communicatie planmatig opgezet en uitgevoerd moet worden.
Zo kan er effectief gecommuniceerd worden en hoeft publiciteit niet veel te kosten.