Besturen wordt weer leuk.....

Je hoort het steeds vaker: besturen is moeilijk en alles moet altijd door dezelfde mensen gedaan worden. Is besturen dan eigenlijk nog wel leuk? Ongetwijfeld, mits een bestuur duidelijke werkdoelen vaststelt inclusief taken en verantwoordelijkheden.

Is een bedrijf managen hetzelfde als een vereniging met vrijwilligers managen?

De meeste besturen hebben voor hun vereniging geen beroepskrachten rondlopen. Heel veel werk wordt louter en alleen door vrijwilligers gedaan. Denk hierbij aan de amateursportvereniging, de plaatselijke afdeling van een ouderenbond, aan een jongerensociëteit, een toneelgezelschap. Nederland zou niet zo functioneren als nu wanneer er geen vrijwilligers waren – vrijwilligers besteden gemiddeld 10 miljoen!! uur per week aan dingen die anders waarschijnlijk niet zouden gebeuren.

In de workshop wordt in een notendop het grootste deel van het managementgebeuren in een vereniging aangekaart en het bijbehorende werkboek is een klein naslagwerkje. De checklists  en stappenplannen bieden handvatten om deze algemene theorie om te zetten naar de praktijk van je eigen situatie. Dit moet er toe leiden dat besturen (weer) leuk wordt en bestuursvacatures vlot opgevuld.

Laat u door ons inspireren!!

Werk aan de Vereniging

info@werkaandevereniging.nl