Uw vereniging AVG proof

Waarom?

Op 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) de huidige Wet Bescherming Persoonsgegevens (Wbp) vervangen. Veel vrijwilligersorganisaties zullen waarschijnlijk nog niet (geheel) op de hoogte zijn van de nieuwe Europese privacywetgeving of gaan ervan uit dat zij niets of weinig hoeven te doen. Niets is minder waar!

Ook vrijwilligersorganisaties verwerken veel persoonsgegevens en dienen daarom hun privacybeleid onder de loep te nemen. Ook vrijwilligersorganisaties moeten voldoen aan de Europese privacyregels.

Hoe kunnen enorme boetes door het niet-nakomen van de AVG vermeden worden en hoe bereid je je het beste voor op de nieuwe privacywetgeving als vrijwilligersorganisatie?

Wat?

AVG doe je niet zomaar even op een achternamiddag. Je zult je vereniging zowel organisatorisch, juridisch en technisch (o.a ITinfrastructuur) goed moeten doorlichten. Daarmee voldoe je eigenlijk al aan een belangrijke plicht ‘er iets aan doen’’ om datalekken te voorkomen. Om allerlei partijen in de markt, waaronder vrijwilligersorganisaties interactief voor te lichten over de nieuwe privacywetgeving worden deze drie aspecten onder  de loep genomen.

Hoe?

Vanuit ‘Werk aan de vereniging ‘ willen wij vrijwilligersorganisaties voorlichten en zoveel mogelijk hun vragen met betrekking tot de AVG beantwoorden zodat zij beter voorbereid zijn om AVG-compliant te worden.

Immers, iedere vrijwilligersorganisatie moet vanaf 25 mei 2018 een goed privacybeleid hebben dat in ieder geval aan de minimumvereisten van de Europese privacywetgeving voldoet.

Wij gaan een interactieve workshop aan vrijwilligersorganisaties geven. Daarnaast ontvangen de deelnemers een checklist en een roadmap AVG.

Aan de orde komt o.a.:

·        Wat zijn datalekken?

·        Herkennen van datalekken op verschillende niveau’s

·        Social media en data

·        AVG organisatorisch, juridisch en ICT

·        Vrijwilligersorganisaties en persoonsgegevens